h1

Домашни бургери

февруари 15, 2009

burger-final-11

Сега, според мен не си струва да си кривим душата и да пишем разни дългоопашати лъжи как ядем само домашно приготвена храна или в изпитани ресторанти, които готвят кашер, предлагат суши от морска краставица и био-сокове от люцерна и са едновременно в класацията на Мишлен и Бакхус.

Истината е, че в ежедневие, когато работният ден продължава често 12-13 часа за готвене не остава време, а на никой не му е до ресторанти, когато пред очите ти до заспиване летят цифри и формули. Така че за хапване остават сандвичите – вкъщи и навън, кога здравословни, кога вкусен, но откровен джънк. Като бургер със сирене, пържени картофи и шейк (аз лично предпочитам бира, ако трябва да сме докрай честни).

Онзи ден, докато правехме обядо-вечерята (след като има брънч, трябва да има и дънч) си говорехме какво са за нас хамбургерите и изплува мнението, че демокрацията е Макдоналдс за много хора у нас, които свързват промените с американския фаст-фууд, менютата с играчки и миризмата на пържени картофи по централните улици. Дали е така не знам, но има голяма доза истина в това, че БигМак се превърна в символ на променящия се свят. Все пак, звучи идиотски „демокрацията е Макдоналдс“.

Аз съм по-голяма от това поколние, което водеха в закусвалните по празници и така и не успях да се привържа към определен фаст фууд, а комбинацията от хляб и кюфте за мен има съвсем друго измерение – в детството ми всеки път, когато тръгвахме нанякъде се напържваше една голяма пластмасова кутия с кюфтета, които ядяхме на спирките по пътя за морето, защото с лада се стигаше бавно и се почиваше често. Аз слагах кюфтето между две филии заводски хляб и ръфах ту сандвича, ту голям домат, който капеше по тениската и гуменките.

Оказва се, че и Крис, и много други имат подобен спомeн, явно това е била храната-импратив при дълги пътешествия, а аз свъзрвам кюфтето с хляб и домат първо с това, а чак после с привнесен джънк и бургери. Е, без да си кривя душата, зарадвах се когато в София се появи Бъргър Кинг, защото поне има вкус на нещо (Мак-дак не хапвам никога въпреки всичко което изписах по-горе, все пак човек трябва да има някакви стандарти).

Идеалният вариант за любители на сандвичи с кюфтета обаче е домашно приготвен бургер, със съставки, които можеш да видиш и за които си сигурен, че имат натурален произход. За подобна вакханалия са ни неободими:

За бургерите:
500-600 грама кайма смес
половин глава лук
3 скилидки чесън
пипер смес
лимонов пипер
сос уорчестър

домашни сусамени хлебчета

маринован лук
жълто сирене маасдам
зелена салата или айсберг
2 домата
кетчуп

За да направим домашни бургери е нужно да имаме предварително опечени сусамени питки и маринован лук, въпреки че естествено те могат да се купят, просто вкусът е съвсем различен и доста скучен.

mix

След като имаме тези изключително съществени продукти, приготвяме каймата за кюфтета. Добре е да е смес, за да не стават прекалено сухи, нашата в крайна сметка след допълнително купуване стана комбинация от 1/3 свинско и 2/3 телешко. Замесваме я с настъргания на ситно ренде лук, намачканите скилидки чесън, смлян пипер, малко сол и сос Уорчестър на вкус. Въщност сосът е най-важното и придава на бургерите специфичния им вкус. След като объркаме добре, оставяме на студено място (това е много важен момент, защо – след малко), може за цяла нощ, за да се смесят добре ароматите.

onions

Когато сме готови да печем кюфтета, загряваме скарата/плочата/тигана, а междувременно си приготвяме листа зелена салата, жълто сирене на тънки филийки, маринован лук, домати на кръгчета и всъщност всичко друго, което се сетим като: други зленчуци, кисели краставички, туршия от цвекло, артишок, каперси, бекон, майонеза, горчица, сосове и маслини.

making-patties1

От студената кайма оформяме големи, плоски кюфтета, които бързо слагаме на нагорщната повърхност. Важно е да са студени, за да не се разпадат или цепят, тъй като са доста тънки и опасността от подобни инциднти е сериозна. За да не се свива бургера, правим лека вдлъбнатинка с палец в средата.

picture-254-1-1

Този път реших да ги пека на тиган, тази разновидност е позната като skillet burgers и ако не се добавя мазнина, вкусът е като на опечени на плоча кюфтета. На скара също се получават адски добре, а аз, понеже не мога да се рeша какво харсвам повече, редувам тиган – скара -тиган и така до безкрай.

burger-step-by-step-1-1

В същия добре загрят тиган запичаме разрязаните на две питки от вътрешната страна и докато са още топли редим предваритено приготвените продукти – половинка питка,зелена салата, кюфте, сирене, маринован лук, домат, кетчуп и пак хлебче. За да се стопи сиренето, можем да го оставим за минутка върху бургера, докато той се допича в тигана.

burger-fries

Сервираме огромния сандвич, докато е още топъл с домашни пържени картофи и напитка по избор, аз както вече казах, съм по бирата.

collage1

20 коментара

  1. Аз съм от тези, където свързват демокрацията с бургера. Преди това просто хапвах 5-6 кюфтета, но колко беше чужбинско да ядеш хамбургер :)А бе все едно да сравняваш „Кума Лиса“ с „Тоблерон“.
    Тези не са като на майка ми от едно време,но са адски вкусни и определено се вписват в представата ми за идеален бургер.


  2. Нищо не е като едно време :)


  3. А аз съм от тези,които си спомнят,че преди 20-тина години на лавката в училище продаваха такава комбинация – филия заводски хляб и кюфте.Обичам този блог – тука винаги може да намериш идея за нещо вкуснио.


  4. В моето училище имаше принцеса с кайма.
    Къде е имало кюфтета?


  5. Ами кюфтетата бяха на около 400 км по-на изток от там където сте учили.Да и принцеси с кайма имаше.И някакви сандвичи с настърган кашкавал.Сутрин даже се предлагаше закуска в стола чай или мляко със сандвич или кифла.Чая го сервираха в едни метални купички.Понякога имаше и компот.На стария пазар предлагаха някакъв прототип на днешния ход-дог – четвърт франзела или хляб срязан с пъхнато кебапче или кюфте в него с горчица и шарена сол.


  6. Снимките могат да спечелят награда за „най-съблазнителни“ :D


  7. Звучи любопитно. Благодаря за идеята. Ще опитам да си ги направя. За каймата по-скоро бих опитал със смес от агнешка 1/3 и телешка 2/3. А за новата английска дума – бих я нарекъл „линър“, т.е. по аналогия с брънч, което идва от breakfast & lunch, тази идва от lunch & dinner, т.е. „linner“ ;-))


  8. Аз слагам и малко чили сос или лют червен пипер в каймата за разнообразие.
    Звучи страшно вкусно с Уорчестършир – ето това ще си напазарувам днес!


  9. И аз обичам да слагам малко табаско например, обаче хората около мен хич не си падат по лютото и аз компенсирам с люти сосове или малко сладко чили върху кюфтето :)
    Агнешка и телешка комбинация също е добра комбинация, но сменям подправките, може да пуснем тук още вариации на кюфтета, но по-нататък. :)


  10. Защо не напишеш серия с постове – или цял блог – с ревюта на заведения за бърза храна. Има такива за ресторанти, а виж за места за по-бързо и по-непретенциозно хапване няма. Или за отделни храни в тях. Сигурна съм, че когато няма много време, не си си донесъл обяд от вкъщи, а искаш нещо вкусно и здравословно, едни такива рекомендации биха били доста полезни да се ориентираш къде да отскочиш. :)


  11. Това адски добра идея, още повече, че не е задължително бърза храна непрмнно да означава некачствена храна.
    У нас все още културата на уличната храна е доста бедна и еднообразна, но вероятно това тепърва ще се променя.
    А за блога – врем няма, но ако някой друг започне такъв, ще е супер.


  12. Спомням си как като малка майка ми нямаше пари да ме заведе на McDonalds и веднъж я изненадах с домашно направени бургери, поднесени в таблички, а от лампата в кухнята висеше някаква картинка, може би подобие на рекламните брошурки. Беше страшно хубаво и този пост ми го припомни :)


  13. със сигурност са били най-хубавите бургери :)


  14. Аз само да кажа че май съм пробвала почти всичките ви рецепти за сладкиши и са страхотни :)
    Благодаря че ги споделихте :)


  15. И не само а сладкишите са вкусни ;)
    (аз съм половинката с месата).


  16. Бургерите са страхотни. Аз ги приготвих със свинска кайма, тъй като в магазина продавачката силно ми препоръча да не взимам от тази, която е смес, а червеният лук го сложих около кюфтенцата да се поопърли малко, вместо да го мариновам. Това са най-вкусните бургери ever. Браво за рецептата :Р


  17. Вариации всякакви, важното е да е вкусно. И само свинско е добре, но нали се опитваме да го даваме малко по-здравословно :)


  18. Ако няма в каймата чесън май би било по-добре :)


  19. Правили сме домашни бургери няколко пъти, но по тази рецепта- за първи път. Просто нямам думи- абсолютно най-върховните бургери, които съм яла някога!!! Наистина!!! Използвахме кайма 70/30 телешко/свинско, а сос Уорчестър придава наитина уникален вкус и аромат на кюфтенцата. Определено ще направим пак домашни бургери и ОПРЕДЕЛЕНО ще е по ТАЗИ рецепта. Много благодаря за споделеното!!! :)


  20. Здравейте. Опитайте вместо кетчуп да си приготвите смес от доматен концентрат – не от пюре, защото то съдържа разни боклуци, а именно концентрат, ситно нарязан пресен лук и няколко капки олио със щипка захар. Ако е много гъсто разредете го с вода. Може да се добави и малка, ситно нарязана кисела краставица. Доматен концентрат се продава в Кауфланд и Лидъл в малки кръгли консерни от 120-140 гр. Срува от 60 ст до 1 лв за кутийка. Всъщност това е класическата лютеница за скара от едно време…..



Вашият коментар