h1

Гуакамоле

септември 15, 2008

Цяло лято си мечтая да организирам мексиканска вечеря и да поканя приятели, с които да се насладим заедно на храната и да прекалим дружно с маргаритите. Не че мексиканците ядат ястия от националната си кухня само през лятото, но на мен ми става някак лятно като се замисля за quesadillas (идиотски ми седи написано на български), гуакамоле (тук май е ок), начос, и така нататък.

Разбира се, лятото се изниза без да успея да реализирам грандиозно мексиканско парти у нас, но това не попречи да приготвим едно небрежно гуакамоле с приятели наскоро и да му се порадваме.

Представено просто, гуакамолето е смес от намачкано авокадо, сол, сок от лайм, червен лук, люта чушка или табаско и ако обичате, зелен кориандър. А ако питате мен, гуакамолето е едно от най-вкусните и лесни за приготвяне неща на този свят, като при това е доста полезно. И е идеалната храна за парти.

Авокадо лесно може да се намери в по-големите супермаркети у нас, но се продава доста зелено. Важно е авокадото да е добре узряло, а това лесно се познава. Ако при натиск палецът ви потъва леко (не много), значи авокадото е готово. Ако го купите зелено, може да му помогнете да узрее по-бързо по два начина – или увийте всеки плод във вестник и оставете да предстои ден-два, или сложете авокадото в близост до други плодове, например банани – етиленовия газ, изпускан от плодовете забързва зреенето.

Но да се върнем на рецептата. Ето какво ви трябва, за да приготвите гуакамоле:

2 добре узрели плода авокадо
1 лайм
1 малка глава червен лук или половин голяма
1 домат
1 скилидка чесън
табаско
сол
зелен кориандър (по желание)

Най-лесно е да сложите всичките продукти в блендер и да го завъртите няколко пъти. Аз обаче, харесвам гуакамолето да има малко по-груба текстура. За тази цел издълбавам с лъжица разполовеното авокадо и го смачквам с преса за картофи (с вилица също става). След това добавям сока от изстискания лайм, за да не потъмнее авокадото. Лука и домата нарязвам наситно и ги добавям заедно с намачканата сликидка чесън. Подправям със сол и табаско и готово.

Кориандърът е пропуснат съвсем целенасочено – тази подправка има необичаен вкус и не е за всеки. Според мен, свежият кориандър има вкус на стари монети. Разбира се, ако на вас ви харесва, добавете го – все пак тоъ е доста почитан в Мексико и предполагам дава доста автентичен вкус на гуакамолето.

И така. :) Консумира се с царевичен чипс или с гореспоменатите quesadillas, за които също ще напишем скоро.

P.S. Ако по някаква нелепа случайност не успеете да изядете гуакамолето за 5 минути и ви остане, покрийте го плътно с найлоново фолио, така че да го покрие пряко и да няма въздух – така няма да загуби цвета си.

29 коментара

  1. Доскоро си мислех, че съм най-добрият майстор на гуакамолИ в София, явно има и други :).


    • За да не потъмнява гуакамолето може да се оставят в него 1-2 костилки от самото авокадо-мексиканците така го продават и действително не си губи вкуса,табаското може да бъде заменено с халапеньо чушка и да се капне мъничко зехтин и …..да се заредите с по-голяма вилица :)или повече тортила или касадия


  2. Димитре, краставите магарета се надушват, нали знаеш. :)


  3. Вдъхнови ме! Не мога да устоя, тази седмица ще направя


  4. Рецептата е абсолютно оригинална, аз имам абсолютно същата от един собственик на ресторант в Тексас. Понякога си спестявам домата и пак го бива Гуакамолето ;-)


  5. Ох, много беше вкусно!!! Пак бих хапнала.


  6. Крис, виждам,че си намерила точното сравнение за това на какво има вкус зеления кориандър!Ще го запомня!


  7. Хммм, авокадото е плод, а?
    Лошо, не мога да го дюканизирам :) Но си записвам рецептата за гости, звучи мнооого интересно/екзотично :)


  8. […] вечерта и докато аз приготвях фантастичното гуакамоле на сладураните от Нож и виличка, Ивчо сглоби […]


  9. За да не ви почернява гуакамолето се поставят вътре кокичките на авокадото.И дори да ви остане до другия ден ,не почернява.


  10. mmmmmmmmdaaaa…mn vkusnichko chudnichko…


  11. Касадия е думичката,така не е идиотски,много добре си звучи:))))обаче ще пробвам рецептичката да видя дали ще стане така,както съм го яла :)


  12. Спасибо, сегодня попробую сделать. Хороший у вас, болгары, язык, понятный.


  13. Направих го на РД на синът ми, гостите си облизаха пръстите. А аз ги гледах влажно, защото правих диета и не можех да пробвам. Много ми харесват нещата които пишеш.


  14. и зелена люта чушка може да се сложи.


  15. за да не потъмнява запазете костилката на авокадото и след като го приготвите сложете костилката отгоре и като окраса. така всяко ястие с авокадо запазва цвета си.


  16. Ходил съм в Мексико безброй пъти през последните 6 години. Моето първо впечатление за мексиканската кухня беше повече от лошо. Винаги я отбягвах, но преди 3 години всичко се промени. След като я пробвах, аз открих храната на живота ми :) Сега само като си помисля направо лигите ми текат. Ето например днес много ми се дояде Мексиканска храна и реших да се разровя в нета за рецепти. Още утре ще я пробвам.


  17. какво ще рече лайм


  18. probvaite avokado s hrqn…..
    …razdelqte avokadoto po dyljina ,
    vadite kostilkata i pylnite s nastyrgan hrqn…
    …sy6to e mnogo hubavo…


  19. До Иван
    Лайм е малък зелен лимон. Продава се вече по нашите магазини.


  20. Super e!

    Изпробвано!


  21. […] Източник – тук. […]


  22. Хора, нали вместо „quesadillas“ може да се използва и „Doritos“ или „Tortilla“?


    • Става и с най обикновен чипс.В Женева ни го поднесоха като мезе към „жива бира“…


  23. чудесно се получи


  24. Супер ееееее ! Супер ! Благодаря за рецептата !


  25. вкусно ли е аз ще го пробвам в четвъртък


  26. MNOOOGO VKUSNO!


  27. Става и с най обикновен чипс.В Женева ни го поднесоха като мезе към “жива бира”…



Вашият коментар