h1

Доматена супа

октомври 24, 2008

Най-отговорно мога да заявя, че обичам доматена супа. И не само обичам, но смятам, че това е най-целебното от всички ястия. Не пилешка, не телешка, а доматена супа. За да твърдя подобно нещо, значи емпирично съм проверила многократно причинно-следствената връзка между нея и ефективната борба с различните простудни заболявания.

Всъщност, човекът, който винаги ни лекуваше със собственоръчно приготвена доматена супа е баща ми, който скорострелно долиташе, когато аз или сестра ми падахме повалени в леглото с температура. Той, разбира се, я правеше по лесния начин – две шишета доматен сок, черен пипер, чесън и фиде, но пък ставаше адски вкусно и до ден днешен свързвам миризмата и с нещо целебно и облекчаващо.

Поводът аз пък да пиша за нея е, че последната седмица ми беше приложена комбинирана терапия от сок и страхотна супа от пасирани печени домати, за която не мога да не напиша. Е, рецептата е малко по-различна, по пък и става със сигурност по-вкусна от класическото изпълнение от консервирани или пресни домати, с лек карамелено-препечен аромат.

Необходимите за целта продукти са:

2 килограма домати
няколко скилидки чесън
листа целина
фиде
зехтин
пипер смес
захар
сол

Най-добре е да изберем за тази рецепта домати за готвене, от продълговатите, които са по-месести и италианците използват за сушене. Нарязват се на половинки и се нареждат в тавичка. Наръсват се със зехтин, сол и пипер, а между тях се слагат няколко скилидки чесън (който се махат след 20-25 минути във фурната) и ако има – клонче розмарин.

Запичат се до леко покафеняване, след което се пасират в блендер заедно с обелените, препечени скилидки чесън и сокът, който се е събрал в съда за печене. Може доматите да се обелят или пък получената ароматна смес да се прекара през фина цедка, но не е задължително. Аз лично не го правя, предпочитам по-плътната текстура.

Междувременно, докато пасираме, загряваме в тенджера малко зехтин и задушаваме в него две-три скилидки накълцан чесън. Добавяме доматеното пюре и вода, докато получим желаната гъстота. Когато заври, овкусяваме със сол, пипер и захар, а може и няклко капки балсамиков оцет (много зависи дали консуматорите обичат кисела супа).

Добавяме и малко фиде или макарони с форма по избор, като звездички или охлювчета и оставяме да поври още 7-8 минути. Сервираме много топла, наръсена с наситнени листа от целина и пресен, ръчен хляб.

23 Коментари

  1. И аз много обичам доматена супа. Айде да сключим договор, аз ще Ви промотирам рецептата за супата, а Вие като я сготвите ще я хапнем заедно… имаме ли сделка ?


  2. Може, може :)


  3. mnogo vkusna supa ako se slozhat malki rezyncheta shunka i malki kaprischeta shte stane kato minestrone.no i taka e chudna..nazdrave


  4. Доматена с ориз за лятото – изстудена!


  5. Не умея да правя доматена супа, но тази наистина ще я опитам.


  6. Има ли домати и чесън – значи е чудно!!!


  7. Комбинацията доматена супа + grilled cheese сандвич е най-доброто нещо, което можеш да си причиниш, ако си болен. Знаете ли как да правите grilled cheese сандвичи?


  8. ммм.. запретвам ръкави ! :)


  9. Петя, пиши за сандвичите, сигурна съм, че ще е вкусно!


  10. @Петя – да, искаме рецептата :)))
    А тази наистина стана адски вкусна!


  11. Една наистина фантастична гозба – доматената супа определено не присъства във висшата кухня, но е чудесно допълнение към нея, а и много вкусно.


  12. Хей, вижте и доматената супа на Размишльотина – http://razmisli.wordpress.com/2008/06/26/cucinapovera/. Иначе мога да ви кажа, че сте много лоши – бива ли да пишете такива работи пред гладен човек без пасатор?
    :)
    – Уважаема Светлина, без какво не можете?
    – Без храна и известно количество сън.
    – Какво искате да имате винаги?
    – Доматки. Зелени ябълки. Слънце.
    – Какви са бъдещите ви творчески планове?
    – Две доматени супи.


  13. Тази Светлинка, май наистина й е харесала супата :)

    Ама тя не е съвсем доматена, по-скоро супа от запечено пиле и печени чушки и домати :)
    Иначе caмo доматената аз я правя с босилек и малко сметана. Целина нe – тя приляга на мексиканските сосове. Всъщност в къщи целина не влиза по разни съображения :)

    Eтo един страхотен сайт за подправки, от пристрастен специалист химик :)
    http://www.uni-graz.at/~katzer/engl/index.html
    Препоръчвам го.


  14. […] с греховни помисли за храна. Току що получих ето тази рецепта – звучи просто страхотно. Планирам я за следващата […]


  15. Ще карам Кайл да направи и ще ви изпратя снимки + рецепта. То е много лесно, просто в България не ги правим, а е супер-вкусно. Йеее. Интернационален


  16. …exchange. ;)


  17. Не е лошо да направим демонстранции и на двете рецепти наживо :)


  18. най-вкусната супа
    току-що я изядохме една тенджера от нея –
    и пак ще правим така.
    поклон


  19. една тенджера едвам стига за двама човека. следващия път мисля да направя цяла бака :)


  20. Разкош, разкош! Още не съм я опитала, обаче, чакам хляба да се изпече:)
    Но мъжът ми и голямото ми дете я харесаха много.
    Благодаря ти за рецептата!


  21. […] задължително вървят с крем супа, като класиката е с доматена, но с тиквена също става убийствено добре. Разбира се, […]


  22. […] на два пъти ме спасява от тежки страдания с доматена и тиквена разновидност, реших като добро другарче да […]


  23. Здравейте и от мен.И аз реших да пробвам тази супа.Направих я така:първо запържих една глава лук и две скилидки чесън нарязани на ситно в 1 каф. чашка олио.След това прибавих 1суп. лъж. брашно и щипка червен пипер.Преди това бях си приготвила доматите-пресни,обелени и настъргани на ренде.Та след червения пипер изсипах доматите и сипах мъничко вод защото беше доста гъста.Оставих да заври.Доматите врат малко понеже са пресни и после добавих 1 шепа фиде.Сол на вкус.

    Стана мноооого вкусна.Мъжа ми много я хареса,а също и аз. Препоръчвам тази супа на всеки да я опита,ще оближе пръстите.



Вашият коментар

