h1

Лютика

август 18, 2008

Горещ юлски или августовски предиобед. Балконът вече толкова се е напекъл, че прабаба ми хвърля една кофа вода, преди да започне да пече чушки на котлончето, което дядо ми и е инсталирал върху шкафчето с инструменти и други пособия, останали от бакърджийския занаят на мъжете в семейството. Аз съм на 4-5 години, а прабаба ми почти на 80. 78 от които изживени в къща с лятна кухня до градината с цветята и доматите.



Сега баба Станка трябва да шета и да готви в малкия апартамент, на тясното, горещо балконче, наполовината заето от ляндрото на снахата (баба ми демек) и да внимава да не сътворя някоя грандиозна беля. Лятно време обедът е семпъл и постен, само на Петровден и голяма Богордица пиле. Бурания, пирян, пържени тиквички, това, друго и разбира се лютика.

Разчетът на времето е много важен, защото баба ми и дядо ми излизат от работа в 12, а яденето трябва да е топло. И задължително готово, защото дядо ми е много лош, когато е гладен, и освен това винаги бързат да се върнат в малките канцеларийки, където за награда понякога ме водеха следобед, а аз се омазвах до уши в мастило от печатите и лентата за пишещите машини.

За лютиката всъщност са необходими само домати, чушки и лук. Защо се казва точно така, не знам, сигурно защото е добре да се сложи и една наситно накълцана люта чушка, но у нас не се правеше поради разбираеми причини.

А миризмата на печени чушки е това, което за мен е детството, независимо дали прекарано в Ловеч, в Созопол или София. Заедно със стария Сингер, скрина, в който държеше пияни вишни, пожълтелия портрет и голямата лъжица за бъркане, този аромат винаги ме кара да се сещам за ръцете на прабаба ми, вкусните и манджи и да се връщам много назад.

Продукти:

4-5 едри домата
половин килограм чушки
1 средна глава лук
магданоз
оцет
олио
сол
1 люта чушка по желание

Най-важното за лютиката е, че освен чушките, на котлона се опичат също и доматите. И докато чушкопека може да спаси положението за първите, домати могат да се опукат само на котлона, а това е изискваща специални умения работа. Аз лично винаги са напарвам пръстите, но пък дай Боже, на 78 да не ми прави впечатление.

Докато са още топли, зеленчуците (включително и доматите) се обелват и се нарязват в купа, а върху тях се слагат нарязаните на полумесеци лук и магданоза.

В тиганче се сипват олио, оцет, по-добре да е винен, сол и една щипка захар и се загряват, докато сместта кипне. Докато ври още, с нея се заливат всички продукти в купата и се разбъркват. По този начин те пускат много приятен сок, а самата лютика задължително се яде с топъл хляб или питка.

Месо, както казах няма. Но пък бучка сирене и няколко маслини идват идеално.

21 коментара

  1. Страхотни снимки, страхотен текст и още по-страхотна рецепта! Хубава седмица!


  2. В нашия край „лютика“ се зове друго – вариант на апетитката. Ама разнообразието винаги е било нещо хубаво :)

    Ето и лютиката:

    Лютика - Първа стъпка

  3. Тина, мерси :)
    Боби, по различни места казват на манджите по различен начин и аз съм се наканила например за буранията да събера различните рецепти. А вашата лютика изглежда много вкусно, аз обичам люто и мисля да я направя :)


  4. Аха, разгледах драмата с тая гозба „бурания“, но се чудя как се произнася, на коя от четирите гласни е ударението? буранИя?


  5. точно :) буранИя. и го има в 100 варианта. в лютиката каки люти чушки точно слагате? чорбаджийки?


  6. Мда, чорбаджийски, които обикновено са леко люти – или такъв им е сортът, или се опрашват с лютите на съседния ред! Като цяло крайният резултат не е лют, по-скоро е пикантен… чесън на едро, подправки и леко лютите чушлета правят филма.


  7. пп: Всъщност и аз не знам защо му казват лютика като не е люто; по комунизЪма му се викаше апетитка (което е много по-подходящо име), но после някоя баба даде по-различна рецепта и вероятно от там е прихванато името!


  8. Ами няма значение на кое как викат, важното е да е вкусно :)))
    Ако ходите да чистите Веселие пак, обаждайте се. Ако все още има Веселие догодина.
    2 шашки му е майката, ама айде…


  9. Благодаря за прекрасната репета. Направих я с две малки люти чушлета в добавка. Къщата замириса на дом. Поздрави.


  10. yay! back and in glorious perfection! :) collage12.jpg е прекрасен. страхотна баба, страхотна ловешка манджа отново. ще пуснеш ли рецепта и за пирян? моля. :)


  11. олеле, трябва да го сготвя първо :)))) ще пусна, разбира се!


  12. мерси. аз идея си нямам какво е това пирян, но след буранията и лютиката (която по принцип познавам във версията на боби, но твоята ми харесва повече) очаквам с любопитно нетърпение. :)


  13. Чудесно! А каква всъщност е връзката ти с Ловеч :)


  14. Ами силна :)
    Майка ми, бабите, дядовците, прадядо един, две прабаби и така нататък. Все от Ловеч от стотици години.


  15. В нашия край (с. Оряховица, Плевенско) освен всички тези глезотии, в лютиката слагат и печен патладжан. Интересно е, че нито един приятел от Южна България не беше чувал дори името и сега ми стана много приятно като чух, че е толкова обичана гозба.
    Чудесн блог! Поздрави!


  16. Мерси :)
    Много се радвам, когато и някой друг знае манджите, които са ми останали от бабите :)
    А това за патладжана е страхотна идея, ще пробвам веднага, докато още ги има летни :)


  17. Последният коментар, този с патладжана, искам да допълня, че освен всичко изброено трябва да се добавят и 2-3 скилидки счукан чесън. Опитайте и след това коментирайте.


  18. С 2 ръце за чесъна!!!


  19. И баба така правеше бурания и аз съм от Ловешкия край страхотно е


  20. моя колежка ни гощава на два-три пъти с лютика с пиле. Три пъти записвах рецептата, веднъж я правих – е не е същата. Помня, че беше с 4-5 глави лук, много чушки печени и един мъъничък домат. Преглъщам :))


  21. ГОВОРИТЕ ЗА ПЛЕВЕНСКИЯ КРАЙ-ТАМ ИЗРАСНАХ ,С. СТАВЕРЦИ,И В СЪЗНАНИЕТО МИ Е ПИЛЕШКА СУПА САЛАМУРА.ЗНАЕТЕ ЛИ МОМИЧЕТА КАК СЕ ПРАВИ? МОЛЯ ЗА РЕЦЕПТА ОТ ДЕТСТВОТО СИ…..



Вашият коментар

