h1

Сладко-кисели зелеви сърми

ноември 30, 2007

sarmi3.jpg

У нас на почит винаги са били лозовите сърми, като зелеви се правят само за Бъдни вечер, и то постни – как иначе, и това не е защото не обичам, напротив. Явно семейните хранителни навици трудно се променят, и докато майка ми винаги е била готова да експериментира с нови и интересни ястия, то за традиционните, готвени от баба ми и прабабите ми си остава до ден днешен крайно консервативна. Всичко трябва да е по точния начин и в точното време – кисело зеле с петел само на Васильовден, зелеви сърми само за Бъдни вечер, баница и пиле за Петровден, а на днешния Андреев ден – варена ронена царевица, да се увеличават дните както се отронват зрънцата от кочана (по стар стил на 13 декември), изобщо – някои неща е по-добре да останат такива, каквито са били от векове.

Е да, ама аз явно съм по-голям експериментатор от майка ми и в мига, в който видях еврейските сладко-кисели сърми в списание Меню, се влюбих буквално от пръв поглед и не мирнах, докато не ги сготвих. Определено Меню е доброто кулинарно списание, със страхотна фотография и много интересни статии, като тази за еврейската кухня, към която е рецептата за сърмите (в списанието има много повече, отколкото в уеб-сайта).

За мен беше интересно, че зелето не е кисело, а прясно, но след като споделих с една моя приятелка учудването си колко вкусно е станало, тя ми каза че дядо и, известен софийски готвач, често е правел сърми от прясно зеле.

И така, продуктите (аз внесох леки промени в рецептата):

1 средна зелка
500 грама телешка кайма (и със свинска ще стане вкусно, но аз исках да спазя традицията)
1 консерва белени домати в сос от 900 грама
3 глави лук
4 супени лъжици ориз
1 яйце
1 лимон
50 грама стафиди
оцет
зехтин
мед
сол
черен пипер
арабска подправка за червено месо от ливанското магазинче на Женския пазар

Първото, което трябва да се направи, е да се попари зелката за десетина минути в кипяща вода, към която са добавени сол и 2 супени лъжици оцет. След като се отцеди и леко изстине, листата се отделят внимателно (но всъщност е много лесно) и с ножче се изрязват дебелите жилки.

Междувременно, докато завира водата се омесва пълнежа за сърмите от каймата, едно яйце, една глава настърган лук, четири супени лъжици ориз, три супени лъжици студена вода, сол, черен пипер и арабската подправка. Аз обичам да замеся каймата предварително, за да може да напие от ароматите на тревите.

Отделно се приготвя доматения сос, в който после ще врат сърмите. В тенджерка се задушават нарязаните на кръгчета две глави лук. Като пожълтее леко, се добавят нарязаните на парченца домати заедно с целия сок от консервата. Така приготвен, сосът ври около 10 минути.

sarmi2.jpg

В удобен и дълбок съд се нареждат увитите сърми (които аз направих, докато вряха доматите), след това се заливат с доматения сос и се слагат на слаб огън. Оставят са да поврят поне час, преди да се премине към последната стъпка. В тенджерата се сипва смес от сока на един лимон, три супени лъжици мед и 50 грама стафиди. Така всичко ври още десет минути и накрая ястието е готово.

Получиха се страхотни сърми, а сосът беше невероятен – сладко-кисел, но по ненатрапчив начин, като перфектно допълваше вкуса на месото и зелевите листа.

М.

11 Коментари

  1. Пък ний си правим зелеви сърмички веднага щом киселото зеле стане готово. Много вкусно! :-)


  2. Благородно завиждам, но мисля тая година да не пропускам киселото зеле :)


  3. Айде, тез дни ше дам рецептата за зелевите сърмички както ги правим ний. Много обичам! Ммммм! :-)


  4. Дали могат да се направят и с лозови листа? Нещо го недолюбвам зелето…


  5. Ами защо да не може с лозови? За сърмите всякакви комбинации са възможни, аз сега съм хвърлила око на едни, увити в праз от последния брой на Меню.


  6. Ура можело, не обичам кисело зеле и се опитвах да пропагандирам хипотетичната си идея за попарени зелеви листа или поне за сладко кисел вкус…честни казано не среша осбен успех, много сантименти към това кисло зеле има:)


  7. Мия, и аз не съм голям любител на киселото зеле, затова си ги харесах тези сърми и да ти кажа честно, стават много вкусни, а и можеш да ги напълниш с каквото си поискаш – постни, с кайма. А пък който ги опита, ще види че не са по-лоши от другите :)))


  8. сърмите станаха невероятни, само дето толкова бързо бяха изядени, че не можах дори да ги снимам

    единствената особеност при мен беше, тъй като нямах възможност да купя „арабската подправка“ си я направих сама от
    – малко бахар
    – черен пипер
    – много малко канела
    – и малко индийско орехче

    стана на 6! Благодаря за рецептата!


  9. Радвам се, че са ти харесали :) А подправките всеки си ги избира, пък и всеки път да се сменят, още по-добре.


  10. страхотно“вкусна’рецепта ще я опитам щом мога /и без това не правим кисело зеле/


  11. Ами сърмите с прясно зеле са си много хубави (въпреки че и другите биват:)).
    Идеята за яйцето в каймата е много добра, аз откак я пробвах веднъж, слагам често, като правя сърми.



Вашият коментар

