h1

Пиле Aдобо

април 18, 2007

adobo-2.jpg

Едно от нещата, които много ценя от престоя си в Япония, е това, че ми даде възможност да срещна много хора от различни държави и косвено да опитам по малко от тяхната култура. Тъй като първата ми година там бе в известен смисъл подготвителна, живеех в едно общежитие на кампуса на университета с около 80 човека от най-различни държави – австралийци, филипинци, унгарци, аржентинци, китайци, виетнамци, американци, изобщо…бяхме си спретнали един чудесен Вавилон в умален размер.

Разбира се, открехвахме се взаимно за вкусотиите от нашите родини и много често – с добър успех и приемственост. Там за пръв път пробвах Vegemite, намазан на филия и придружен с чаша чай. Почерпи ме Кейт, моя австралийска състудентка. Въпросното нещо е общо казано екстракт от мая и е от типът храни, който щом опиташ или плюеш ожесточено, или го обикваш за цял живот. Аз съм от втория тип. Там също за първи път опитах и Dulce de leche, за което се подигравахме на аржентинската ми приятелка Вики – „готвенето“ на този десерт се състоеше в това да вариш неотворена кутия кондензирано мляко три часа, като я поливаш с вода и внимаваш да не гръмне. А после, когато се изстудяваше в камерата, се дебнехме пред хладилника кой ще открадне готовия сладкиш пръв. :)

Адобо е една от онези манджи, които съм опитала там и които са ми останали много силни като спомен. Сготви ми го Кейс, мой приятел филипинец. Адобото се води за национално ястие на Филипините и представлява нещо като нашата яхния, само че не с домати, а със соев сос и оцет. Ето рецептата:

Продукти:

пилешки гърди 500 гр.
1 малка глава лук
4-5 скилидки чесън
1/4 чаша соев сос
1/3 чаша оцет (ябълков или винен)
1 чаша вода
дафинов лист
прясно смлян черен пипер
3 с.л. олио
щипка захар
1 с.л. с връх царевично брашно
малко вода

Нарязаният на шайби лук и наситно нарязаният чесън се задушават с олио 2 лъжици от олиото 2-3 минути, докато омекнат. След това се слага нарязаното на едри квадрати пиле и се задушава, докато пилето побелее. Всичко това се прави на силен огън, като внимавате нищо да не загори. Добавят се останалите съставки, оставяте да заври, след което огънят се намалява и оставяте да къкри 35 минути, докато пилето омекне. Когато сосът изври до 1/3 от количеството си, извадете пилето и го запържете с останалата лъжица олио в силно загрят дълбок тиган до златисто. През това време разбъркайте царевичното брашно с водата и сгъстете соса с него. Когато пилето е готово, изсипете сгъстения сос при него и готово! Преди сервиране извадете дафиновия лист. Сервира се с прясно сварен бял ориз.

Крайният резултат е пиле с много вкусен, леко кисел сос. Стига за 3-4 порции.

K.

11 коментара

  1. ммм, дулче де лече – върху топла палачинка, но преди да е станала палачинката буркана е преполвен със супена лъжица от мен :-))


  2. хехе, точно сутринта четох на tastespotting за това пиле Адобо, и много ме заблазни идеята..а щом и без оризов оцет става, още утре ще пробвам.


  3. много си лоша, калина! вече два часа не мога да отлепя поглед от тоя сайт…


  4. Дулсе де лечееееееееееееееееееееееее. Съществува и в руски вариант и се нарича вареная сгущенка… И се лепи веднага, на корема, дупето и циците!


  5. ужасни сте. по цял ден ми се яде и едва се удържам. положението е критично, започнах да чета кулинарни сайтове. още липсват непреодолими мераци за залягане над котлоня, но очаквам съвсем скоро и натам да ме избие. не, не съм бременна :-)

    рецепти без печене на фурна? приветствам! студентска му работа, какво да правиш :-)


  6. оо, това с рецептите без фурна съм го усвоила до съвършенство – аз си изкарах студентството в япония, където фурната не е така широко използвана по принцип. имах една смотана микровълнова, която работеше като фурна, ама беше толкова малка, че рядко се занимавах с печене. и сега пека като луда, откакто съм се върнала. ще има рецепти без печене, обещавам. ;)

    к.


  7. Бързо и вкусно :) Беше одобрено и от главния консуматор в къщата :)

    Два въпроса:
    – има ли съществена разлика ако е приготвено с оризов оцет?
    – corn flour или cornstarch? (аз го направих с cornstarch и май добре стана… като изключим факта, че това е много пипкава субстанция и успях да я разпилея на ключови места в кухнята :) )

    поздрави от Токио :)
    даниела


  8. @даниела: според мен с оризов оцет би станало още по-фино. дори има рецепти за адобо, в които изрично пише, че оцетът трябва да е оризов. все пак, това е азиатска манджа, така че се връзва идеално. същото важи и за царевичното нишесте – то е просто по-фината версия на царевичното брашно. важното е, че ти се е получило и е станало вкусно.

    поздрави от софия и моля те, изяж едно инаризуши за мен. :)


  9. бре, това пиле много кисело излезе. само аз ли съм с увредени вкусови рецептори?


  10. таратайка, верно е, става доста кисело. зависи от вкуса, разбира се винаги можеш да намалиш количеството на оцета. адобото се сервира с бял, сварен без нищо ориз за да балансира тази киселина.


  11. Tazi recepta e tipichno Filipinska. Mnogo e vkusno naistina. Moq poznata filipinka mi q kaza i e strahotno.

    CHICKEN ADOBO

    1 whole chicken (cut into eighths)
    1 whole garlic (chopped)
    olive oil or vegetable/corn oil
    1 tsp ground black pepper
    4 whole black pepper cloves
    3 dried bay leaves
    1 cup soy sauce
    1 cup vinegar

    Remember to wash your chicken very well. We recommend using the lemon (in ingredients) to scrub all over the chicken parts and rub some salt into it as well.
    Heat oil and add all of the garlic, and cook until garlic is lightly browned. Add chicken and sauté until the chicken is beginning to tenderize.
    Add ground black pepper, whole black pepper cloves, soy sauce, and vinegar, and let simmer for 25-35 minutes or until chicken is done.
    Make sure to add more vinegar or soy sauce until it suits your taste (should be a bit tangy). When chicken is tender, you may add some 7-up or Sprite if you like a sweeter taste, and let simmer for 5 more minutes.
    Serve over rice.



Вашият коментар

