h1

Кюфтета на скара

май 6, 2007

more-kyufteta.jpg

След като реших, че пролетта наистина е дошла и високите температури не са просто резултат от глобалното затопляне, извадих скарата на балкона.
Не че ми пречеше да опушвам съседите през зимните месеци, но обичам скарата да се загрее наистина силно, за да се получи любимия ми ефект – пържолите загорели отвън и леко сурови отвътре. А това, за мое съжаление през зимата не става, въпреки че я изпробвахме в края на декември с едни невероятни месца с 3 вида маринати, които Крис направи.
Не се чудих дълго обаче с какво да открием сезона на скарата у нас – едни чудесни кюфтета на скара. Аз лично предпочитам кюфтетата пред кебапчетата, сигурно заради лучеца, но не отказвам и последните.

Купих за целта чиста телешка кайма, доста суха, защото сместа от телешко и свинско често е много тлъста и при печене кюфтенцата буквално изтичат от скарата и стават на малки топченца. А и е по-полезно, все пак.
Заканила съм се някой ден да си взема машинка за мелене на месо, или да прибера тази на дядо ми от Ловеч, тогава бих могла да правя смес точно по мой вкус.
Както и да е, дотогава ще купувам опакована кайма, която по мое мнение в Billa хич не е лоша, или ще търся месарници, в които все още мелят.

Сместа е вариация на кюфтета на ловешкия ми дядо, който обаче добавяше хляб и ги пържеше в панировка, за чушчицата съм се научила от него.

Продукти:
Около 500 гр. кайма – телешка или смес
1 яйце
2 стръка пресен лук
1 малка чушка
магданоз
чубрица
черен пипер или смес
червен пипер
горчица
сос Уорчестър

Нарязвам на много ситно чушката, лука и магданоза, слагам едно яйце и една чаена лъжица горчица, поръсвам подправките на вкус и капвам някоклко капки Уорчестър. Омесвам хубаво каймата и я оставям да престои известно време, даже ако престои цяла нощ в хладилника – най-добре.

Всъщност основната част е печенето, особено ако каймата не е стегната – може да се стигне до кулинарна катострофа и да се разпаднат кюфтетата.
Нагрявам скарата много силно, като за целта ако ми се наложи, изчаквам даже 20-30 минути, после намзвам реотаните със сланинка и готово.
По 2-3 минути от всяка страна стигат, но ако човек препочита месото да е по-добре изпечено, кюфтетата могат да се правят по-тънки, за да се изпекат отвътре.

Любимата ми гарнитура за кюфтета на скара е салата от зеле и моркови, леко намачкана, и разбира се, няколко бири.

М.

10 comments

  1. Обожавам ги! Храня се на ВМ-НВД и месото ми е с огромен приоритет. Добра рецепта, ще я пробвам.


  2. Миналата седмица и аз открих сезона на скарата, но нещо май каймата ми беше малко, за сметка на яйцето и се поразпадаха. Задължително ще пробвам и тази рецепта в най-скоро време, звучи чудесно :)


  3. Значи, за да се разпада каймата, причината обикновено е заради водата в нея, според мен. Ако е за пържени кюфтета, белята може да дойде от хляба, ако не е достатъчно изтискан, а иначе, много често производители слагат вода в каймата преди да я замразят, за да тежи повече. Аз затова не ползвам замразена кайма за кюфтета, а само за неща като мусака, които не трябва да придобият определена форма.
    А за яйцата обикновено съм на принципа – колкото повече, толкова повече :)


  4. В Хит съм забелязал, че каймата им изглежда отлично почти всеки път но ние я ползваме за пълнени чушки и не знам как ще е за кюфтета, така че ако имате желание – пробвайте я;-)


  5. Най-хубавите кюфтета на скара в София се правеха в Чехския клуб.
    Изцяло от телешка кайма!
    :)))
    Ще ви разкажа сега една стара софийска клюка.

    Покойният управител на Чехският клуб – Чижик, беше единственият
    който знаеше рецептата на каймата!Оставаше един ден в седмицата
    след работа, освобождаваше персонала и сам я приготвяше в кухнята на клуба.

    С един мой приятел наивно решихме да му разкриеме секета.
    Единственото което обаче успяхвме да резберем беше от какво
    месо я прави.Информацията ни струваше галон Джони връчен на месаря от който Чижик пазаруваше.
    Та той купуваше за каймата телешки шол и месо от коремната част на телето която е почти само тлъстина /лой/ и много лако месо.
    В съотношение горе долу 3:1.
    :)))
    Е, останахме си само с това!
    Десетки опити правихме, месихме каймата с миксер за тесто,
    добавяхме газирана вода и оцет по примера на сърбите, фантазиите ни
    нямаха край! Изплюскахме килограми месо, но резултата макар и добър, никога не се получи дори и близък до кюфтетата на Чижик!

    След смърта на Чижик, синът му пое клуба и продължи да прави
    магията с прословутите кюфтета.

    И на края два съвета!

    -Мелете си каймата, повечето месарници в центъра все още мелят,
    а телешка кайма поръчвам само при арабите на женския пазар.
    Правят я точно както им кажеш и ако се държиш човешки с тях ще почистят и най малките жилки и ципи от месото.При това винаги разполагат с пресно телешко месо.

    -Принципа на каймата за скара, не предполага употреба на яйце.


  6. Mnogo vkusni stanaha!! Blagodaria slojih Dijonska gor4ica , i 4 kapki ot sos-a Sosa se proiznasia Уистиисъъъ не уорчестър.. но не можах да го усетя, но не смеех и да сложа повече по обясними причини.

    Благодарим


    • Кюфтенцата са супер! Ние лично ги предпочитаме малко по-тънички и сплескани, но пак са невероятно вкусни.
      А сосът всъщност се произнася горе-долу „Уустъ“, но в България е придобил популярност като „Уорчестър“. Това не е по темата, но не можах да се въздържа – като ще се поправя, поне да е правилно!


      • WikipediA
        Worcestershire sauce (pronounced /ˈwʊstərʃərsɔːs/ WOOS-tər-shər-saws), or Worcester sauce (/ˈwʊstərsɔːs/ WOOS-tər-saws)
        Там има и аудио запис.


  7. Включвам се година по късно :) Досега никога не сме правили кюфтета на скара с яйце.Аз слагам само подправки и мнооого зелен лук.На мен лично ми харесват по пикантни и винаги прибавям лют червен пипер.


  8. Айде и аз да се намеся :) Относно водата в кюфтетата…. не е проблем водата… даже в кюфтетата за скара е хубаво да се сложи люспест лед при омесването, а и при тия за пържене също става. Разпадат се основно по две причини – прекалено суха кайма (тлъстичко трябва да имаааа, тлъстичкооо :))) ) и не добре стегната… разбирайте топла и/или не добре омесена. След омесването е хубаво каймата да отлежи на студено в хладилника…. досега спазвал ли съм ги тези неща… проблеми е нямало:)



Вашият коментар

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 35 other followers

